خانه / اخبار / سیاسی / دانشگاه ایرانی و مناقشه هویتی- کارکردی: در جستجوی الگوی گم‌شده
7618752216 - دانشگاه ایرانی و مناقشه هویتی- کارکردی: در جستجوی الگوی گم‌شده

دانشگاه ایرانی و مناقشه هویتی- کارکردی: در جستجوی الگوی گم‌شده

چکیده

هدف اصلی این مقاله، بازنمایی مناقشه‌ای هشتادساله پیرامون دانشگاه ایرانی است که نگارنده ریشه‌های آن را در ضعف هویتی می‌داند. ضعف‌هایی که در دو قلمرو تداوم و تمایز خود را نشان می‌دهند و سپس منجر به فقدان پیگیری یک الگوی مشخص می‌شوند. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش اسنادی- تحلیلی جهت معرفی چهار الگوی شناخته ‌شده آموزش عالی یعنی الگوهای ناپلئونی، هومبولتی،آکسبریجی و الگوی بازار(سبک دو) بهره گرفته شد. نتایج به دست آمده نشان داد در کشور ما در عین اقتباس عناصری از هر چهار الگوی یادشده، هیچ‌یک از آن‌ها به طور کامل تحقق نیافته است. این فقدان الگو ریشه در ضعف مؤلفه‌های هویت‌ساز، هم‌چنین کم توجهی به تدوین فلسفه آموزش عالی دارد.

کلمات کلیدی:   دانشگاه ایرانی; آموزش عالی; هویت و کارکرد دانشگاه; فلسفه آموزش عالی

نویسنده:

غلامرضا ذاکرصالحی

پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت – سال هفتم، شماره ۱، پیاپی ۱۳، بهار و تابستان ۱۳۹۶٫

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید. 94472706828 - دانشگاه ایرانی و مناقشه هویتی- کارکردی: در جستجوی الگوی گم‌شده 

درباره ی

مطلب پیشنهادی

درگذشت مادر سه شهید دفاع مقدس را تسلیت گفت 310x165 - روحانی درگذشت مادر سه شهید دفاع مقدس را تسلیت گفت

روحانی درگذشت مادر سه شهید دفاع مقدس را تسلیت گفت

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور  در …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *