خانه / اخبار / سیاسی / جایگاه شروط غیرمنصفانه در حقوق ایران با نگاهی به ماده «۴۶» قانون تجارت الکترونیکی
25891573100 - جایگاه شروط غیرمنصفانه در حقوق ایران با نگاهی به ماده «46» قانون تجارت الکترونیکی

جایگاه شروط غیرمنصفانه در حقوق ایران با نگاهی به ماده «۴۶» قانون تجارت الکترونیکی

چکیده

در «حقوق اروپا» و «کامن‌لا» بر مبنای حمایت از مصرف کننده، با شروط غیرمنصفانه قراردادی از طریق قوانین خاص مبارزه می‌شود. در حقوق داخلی خلأ چنین مقرراتی کاملاً مشهود است. از طرفی طبق قواعد عمومی قرارداد‌ها و اصول حقوقی این شروط «صحیح» به نظر می‌رسند. ماده «46» قانون تجارت الکترونیکی شروط غیرمنصفانه به ضرر مصرف کننده را موثر ندانسته است، اما این ماده به دلیل خاص بودن و مبنای حمایتی از مصرف کننده الکترونیکی قابل تسری به سایر موارد نیست و استفاده از خود «انصاف» با هر عنوانی به دلیل نداشتن ضمانت اجرا نیز ممکن نیست. مضافاً اصل آزادی قراردادها و حاکمیت اراده طرفین و لزوم قراردادها حکم به صحت اینقبیل شروط می‌دهند، اما دادرسان به هنگام رسیدگی به دعاوی متعاقب این قراردادها، می‌توانند راهی منطبق با عدالت بجویند. در این مقاله تلاش می‌شود تا ضمن معرفی شروط غیرمنصفانه و بررسی وضعیت آن در حقوق داخلی، نگاهی به حقوق اروپایی به ویژه دستورالعمل «93/13/EEC» اتحادیه اروپا نیز داشته باشیم.

کلیدواژه ها: انصاف؛ شروط غیرمنصفانه؛ مصرف کننده؛ قانون تجارت الکترونیکی؛ آزادی قراردادها

نویسندگان:

ابراهیم تقی زاده: دانشیار حقوق خصوصی دانشگاه پیام نور

افشین احمدی: دانشجوی دکتری حقق خصوصی دانشگاه علامه طباطبائی

فصلنامه پژوهش حقوق خصوصی – دوره ۳، شماره ۱۰، بهار ۱۳۹۴٫

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید. 59056995306 - جایگاه شروط غیرمنصفانه در حقوق ایران با نگاهی به ماده «46» قانون تجارت الکترونیکی 

درباره ی

مطلب پیشنهادی

ایرانخانواده نفربرهای براق عکس 310x165 - ساخت ایران|خانواده نفربرهای براق + عکس

ساخت ایران|خانواده نفربرهای براق + عکس

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم، یکی از دستاوردهای صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران در …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *